پرینت

IMG 20161219 132953

ظریفکار رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه معضلات و مشکلات گردشگری معطوف به گروه خاصی نیست و لازمه ی پیشرفت آن حمایت دولت و کمک به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه در مصوبات کشوری از استانهای أصفهان، یزد، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری به عنوان قلب ایران و مرکز گردشگری نام برده شده اظهار داشت : بحث گردشگری داخلی و خارجی دو مبحث کاملا جدا می باشد و همچنین گردشگدی خارجی بر مبنای تور اپراتور برنامه ریزی میگردد و هدفمند است.

ظریکار با بیان اینکه ورود تورهای خارجی به سه شهر شیراز، یزد و اصفهان به مثلث طلایی گردشگری ایران معروف است گفت: یکی از راهکارهای عملیاتی برای توسعه گردشگری خارجی، تقویت توراپراتورهای 3 استان است.

وی افزود: شناخت تور اپراتورهای فعال و قطع وابستگی آنها از مرکزیت تهران یکی از مباحث اصلی در پیشرفت گردشگری در سه استان می باشد به مبحث تعطیلات آخرهفته   و نقش آن در ترویج گردشگری اشاره کردند.

سید موید محسن نژاد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار داشت:شهرهای این سه مثلث طلایی برای ورود گردشگر هیچ وابستگی به تهران نداررند و تورهای گردشگری می توانند به صورت مستقیم وارد این شهرها شوند.

وی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی صحیح می توان برقرای پروازهای مستقیم شیراز، اصفهان و یا یزد، مبدا و مقصد این تورهای ورودی باشد.

محسن نژاد گفت: پروازهای مستقیم خارجی در فرودگاهای بین الملی این سه شهر می تواند تاثیر بسزایی در اجرای تورهای گردشگری ورودی این مثلث طلایی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: بسته های سفر برای گردشگران در فصول کم مسافر باید هر چه سریع تر در این سه شهر تهیه شود.

محمود فخری رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس گفت: مشکلات حوزه گردشگری تنها در استان فارس نیست و باید در استانهای اصفهان و یزد مرتفع شود تا تاثیر این حوزه نمود پیدا کند.

سلمان گورنگی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان فارس اضهار داشت : یکی از کارهای موثر در مثلث طلایی را برگزاری هفته های فرهنگی بیان کردند.

وی به بیان این نکته پرداختند که به دست آوردن این مهم، ملزم به شناخت ۳ استان از یکدیگر است.

گرونگی گفت: تفاهم نامه ای سه جانبه در خصوص تولید و عرضه محصولات و تولیدات دست ساز هنرمندان سه استان معقد شود تا شاهد رونق اقتصادی هنرهای دستی باشیم.

فاطمی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد طی سخنانی حفاظت و تقویت این مثلث طلایی تاکید کرد و گفت: سابقه ی مثلث طلایی گردشگری به سالهای دور باز میگردد و در اروپا و کل دنیا از آن استفاده شده و هدف از تشکیل جلسه ، تقویت بدنه مثلث طلایی است.

وی با بیان اینکه رفع محدودیتها در این مبحث باید در اولویت قرار گیرد افزود: با توجه به اینکه برنامه ریزی کشوری بر توزیع توریسم می باشد، همکاری بین معاونت گردشگری ۳ استان و همچنین همکاری و مشارکت قدرتمند بخش خصوصی لازم می باشد.

فاطمی با بیان اینکه بیس پروازی ایران بر محوریت تهران است و توریستها از تهران به استانهای دیگر توزیع میگردنند، به این نکته اشاره کردند که مرکزیت تهران خود باعث عدم برنامه ریزی هدفمند و افزایش هزینه گردیده است و انتخاب یکی از ۳ استان به عنوان بیس پروازی، کمک شایانی به نزدیک شدن به اهداف می کند. وی گفت: نمایشگاه های مشترک و ارتباط بین هتل داران از عوامل تسریع دهنده می باشد به این نکته اشاره کردند که در زیر ساختها با مشکل جدی مواجه هستیم و کمک دولت احساس می گردد.

حاجی سعید رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان یزد با اشاره به طرح های کشوری و توزیع توریست به این نکته اشاره کردند که بحث سر ریز توریست نیست و ما به دنبال مدیریت گردشگران و افزایش درآمد و کاهش هزینه در ۳ استان هدف هستیم.

وی به ضعف زیر ساختی و فرهنگی در خدمات شهری و بین راهی و حل این مشکل را از اولویتها بیان کردند.

حاجی سعید همچنین پیشنهاد تشکیل وبسایت و گروه تلگرام و بولتن و بروشور و تشکیل کمیته تبلیغات، بازاریابی، زیر ساخت و ارتباطات را برای شناخت بیشتر بیان کردند.

وی همچنین استفاده از تجربه های سفیر و رایزنان را به عنوان راهکاری برای حل مشکلات بیان کردند.

 

راستگو رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه هم فکری و نزدیک شدن نظرات ، حل مشکلات را تسهیل می کند به بیان این نکته پرداخت و گفت: تعیین هدف و تخصص و نیازها باید در اولویت قرار بگیرد.

وی همچنین به مباحث فرهنگی و تبلیغات و میزگردهای تلویزیونی اشاره نمودند و بیان نمودند که تعیین اولویتها باعث پیشبرد اهداف می گردد.

دهدشتی مشاور کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان به بیان این نکات پرداخت که هدف گذاری جزیی یکی از أصول در این جلسات است و همچنین شهر کاشان نیز دارای اتاق بازرگانی جداگانه می باشد و در جلسات بعدی شرکت داده شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه هر کدام از ۳ استان دارای مزیتهای رقابتی جداگانه است که با توجه به آمایش و شناسایی آنها، بولتن و لیست آن استخراج گردد تا با تمرکز بر آنها، پیشبرد اهداف سهل تر شود.

دهدشتی همچنین به مبحث برند سازی و تمرکز بر تخصص هر استان جهت استفاده بهینه و عملیاتی از بخش خصوصی اشاره کردند.

نگهبان معاون انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان فارس با بیان اینکه ایده ی مثلث طلایی از ایده های ناب است به بیان این نکته پرداختند که استفاده از این شیوه همچون اتحادیه های استرتتژیک است که هم در دنیا کار شده است و هم بیس علمی دارد.

 

در ادامه عسکری دبیر کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز گفت: در حال حاضر ظرفیت هتل های شیراز بین 20 تا 25 درصد است در حالی که هتل های مشهد، کیش و تهران به 50 درصد می رسد که با برنامه ریزی مناسب می توان شاهد رونق اقتصادی در مثلث طلایی گردشگری این سه استان باشیم.

گفتنی است اولین جلسه مثلث طلاییی به همت و میزبانی اتاق بازرگانی شیراز با حضور فعالین بخش های دولتی و خصوصی حوزه گردشگری استان های فارس، یزد و اصفهان در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی شیراز برگزار شد.

در پایان مقرر گردید که کمیته هایی شامل ارتباطات زیر ساخت ها، بازاریابی و تبلیغات تشکیل شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی